Tuesday, March 5, 2019

Hikmah dari kehidupan

بسم الله الرحمن الرحيم

Antara hikmah pelajaran yang saya dapat daripada proses perjalanan pembentangan di seminar SeIPTI bulan November tahun lalu ialah:

Betapa kita berhabis banyak usaha, wang, perah tenaga dan idea, penat lelah hanya untuk pembentangan selama 10 minit dan untuk mendapatkan sijil pengiktirafan bahawa kita pernah membentangkan seminar di sana.

Pembentangan 10 minit


Begitu juga segala ketakutan dan rasa gemuruh dihadapi untuk menghadapi pembentangan seminar selama 10 minit itu.

Saya kiaskan dengan kesudahan kita di akhirat nanti.





Segala penat lelah, susah payahnya kita di dunia ini adalah untuk kita berjaya di akhirat nanti, agar kita lulus di hadapan Allah kelak.

Allah. Moga syurga Firdaus milik kita semua tanpa dihisab. Amin ya Rabbal Alamin....

Di dalam seminar ini Allah telah makbulkan banyak doa dan permintaan saya.

1. Saya sangat takut untuk menghadapi soalan dari penonton, Allah perkenankan doa saya tiada soalan pun yang saya terima selepas pembentangan tersebut, sedangkan pembentang lain dikemukakan soalan.

2. Saya ingin merakamkan gambar ketika pembentangan. Yelah, bukan mudah nak masuk pembentangan seminar. Berhabisan banyak duit, usaha dan penat-lelah, namun, saya tiada kenalan yang boleh tangkap gambar saya. Namun Allah tetap perkenankan permintaan saya apabila abang ipar ( yang ada pembentangan selepas itu) masuk ke dalam dewan dan tangkap gambar tanpa dirancang.

3. Allah juga telah mempermudahkan segala urusan dan perjalanan kami pergi dan pulang dari SeIPTI seperti yang saya doakan.

Allah....

Ya Rabb. Betapa saya merasakan kasih sayang Allah yang memperkenankan doa hamba-Nya walaupun remeh temeh sahaja.

Moga Allah memperkenankan doa teragung kita yang sentiasa kita minta agar dapat masuk Syurga Firdaus bersama keluarga dan sanak-saudara tanpa dihisab.

Amin ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...